Inici a Urgell de l’etapa diocesana del Sínode 2021-2023

“L’Església d’Urgell vol fer camí amb les Esglésies del món. Un camí que no sabem on ens durà; però sabem que el Senyor és amb nosaltres. El Senyor, el Bon Pastor, camina al davant i ens guia”. D’aquesta manera començà l’Arquebisbe Joan-Enric l’Eucaristia celebrada a la Catedral de Santa Maria d’Urgell el diumenge 17 d’octubre a les cinc de la tarda, amb la qual començava a Urgell (a la mateixa hora que a la resta de Diòcesis del món) la fase diocesana del Sínode 2021-2023, convocat pel Sant Pare amb el lema “Per una Església sinodal: comunió, participació, missió”.

La celebració eucarísitica s’obrí amb l’entrada dels concelebrants en processó des del Claustre de la Catedral mentre el cant de les lletanies dels sants s’elevava per damunt dels molts fidels que van poder assistir-hi, en el primer cap de setmana sense les restriccions d’aforament vigents els darrers mesos a causa de la pandèmia. Tant entre els fidels com entre els concelebrants hi havia representació dels diferents arxiprestats d’Urgell, subratllant així encara més el compromís de sinodalitat, de caminar junts, de tota l’Església diocesana.

L’Arquebisbe també va voler subratllar aquest compromís a l’homilia, que començà recordant una estrofa de la cançó amb què el van rebre el dia abans els joves que havien de rebre la Confirmació a la Parròquia de Sort: “L’Església és una gran família / on tots els cristians ens donem les mans; / com una mare que ensenya els seus fills, / l’Església ensenya la fe / i també el camí per estimar Déu i els altres, com a un mateix”. I tot glossant la Paraula proclamada (Mc 10,35-45) explicà que “avui l’Església ens anima a seguir Jesús, caminant, com els deixebles d’Emmaús, de la desesperança a la joia, del tancament en nosaltres mateixos a l’obertura a l’Esperit i als germans”.

És decisiu reflexionar sobre la importància que tota l’Església camini unida (la paraula “sínode” significa precisament “caminar junts”, laics, pastors i Bisbe de Roma) des de les claus de la comunió, la participació i la missió, explicà Mons. Vives. I avançà que en aquesta fase diocesana “es plantejaran un seguit de grans qüestions, i el més important serà escoltar-nos, acollir-nos i fer propostes que tendeixin a la construcció d’una comunitat unida i missionera, que doni testimoni joiós de la seva fe”.

Advertí així mateix que el camí que tenim per endavant no serà un camí planer, “perquè el pas del temps ha fet aparèixer formes de clericalisme o autoritarisme, d’irrellevància dels laics i laiques, dels infants, dels vulnerables… i els hem de tornar a posar al centre. L’objectiu de la fase diocesana que ara comença és la consulta a tot el Poble de Déu, sense excloure ningú, ja que tenim el convenciment que la totalitat dels fidels no pot equivocar-se en creure (sensus fidei és infal·lible in credendo).

L’Arquebisbe recordà que també el Sant Pare advertía la setmana passada, a l’Eucaristia d’obertura del Sínode a Roma, d’algunes dificultats que poden sorgir en el camí, com el “formalisme elitista (que tot es quedi en pura façana), l’intel·lectualisme presoner de l’abstracció (que tot sigui merament un exercici acadèmic), i la temptació de l’immobilisme”.

Contra aquestes eventualitats el Papa Francesc aconsellava practicar tres accions: “trobar”, “escoltar” i “discernir” per caminar junts. Trobar; trobar-nos, tenir disponibilitat per trobar-se amb l’altre i deixar-se interpel·lar per les seves inquietuds. Escoltar; escoltar amb el cor i no només amb les oïdes, perquè quan escoltem amb el cor l’altre no se sent jutjat, sinó acollit. I Discernir, per no deixar les coses tal com estan. El Sínode ha de ser un procés de conversió guiat per l’Esperit Sant. “Hem de demanar a l’Esperit que ens alliberi de convertir-nos en una Església de museu, bonica però muda, amb molt passat i poc futur”, deia el Papa a la seva homilia.

Al final de la celebració eucarística, els fidels van poder passar en processó per davant de la capella on és l’antiga pila baptismal de la Catedral i senyar-se al front amb aigua beneïda, en senyal d’afirmació dels dons rebuts pel baptisme. I tot seguit, els qui ho van voler van poder saludar i conversar una estona amb l’Arquebisbe Joan-Enric al Claustre de la Catedral.