Encarar el repte de la tasca sacerdotal: la formació de seminaristes

La celebració del Dia del Seminari a totes les diòcesis espanyoles, aquest 13 de març, posa en relleu la tasca de Rectors i formadors de seminaris en l'acompanyament dels joves que decideixen fer una opció de vida compromesa en el seguiment de Jesucrist.

Una opció personal de vida en favor d'una "Església en sortida", com ha senyalat el Sant Pare amb motiu d'aquesta diada: una Església amb les portes obertes...  A la diòcesi d'Urgell hi ha en l'actualitat sis seminaristes.

Enguany el Dia del Seminari vé emmarcat per la celebració de l'Any de la Misericòrdia: el lema és "Enviats a reconciliar". Gabriel Casanovas viu de prop el lema i se sent cridat a ser "instrument de la misericòrdia de Déu" en ser enviats un dia a reconciliar. La resta dels seminaristes estan repartits en els diferents cursos, i cadascú viu aquesta preparació amb les particularitats del seu origen familiar i de les seves experiències d’espiritualitat viscudes. Tots però, formen part de la fornada de seminaristes que ha donat el Seminari en els darrers 30 anys, des de la reobertura del Seminari a partir del curs 1983-1984.

L'actual Rector del Seminari, Mn. Ignasi Navarri, té fresc aquell recomençament; ell va ser un dels que el van viure en primera persona: "Quan als anys setanta, un parell de joves de la diòcesi ens plantejarem la inquietud vocacional, Mons. Joan Martí hi va donar una resposta parlant amb els Germans Maristes de Les Avellanes, i des de l'any  1979 fins al 1983, els seminaristes menors del bisbat d'Urgell, van seguir els estudis de BUP i el procés formatiu amb els juniors Maristes, d'aquell moment, al Convent de Sta. Maria de Bellpuig de Les Avellanes. El curs de COU es cursava a l'Institut Joan Brudieu de la ciutat de La Seu d'Urgell tot residint a la Residència St. Ot, del mateix Seminari Diocesà".

Va ser en el curs 1983-1984 quan s'erigeix la Residència Vocacional al mateix Edifici del seminari Major Diocesà d'Urgell. Els joves seminaristes estudiaven aleshores als Col·legis religiosos de la ciutat, La Salle i la Companyia de Maria i a l'Institut Joan Brudieu. També, en aquesta etapa, els seminaristes menors de la veïna diòcesi Solsonina s'hi van afegir.

Els seminaristes majors van passar a Barcelona a fer els estudis a la Facultat de Teologia, secció St. Pacià, i van seguir  el procés formatiu amb els seminaristes majors de l'Arxidiòcesi de Barcelona.  Va ser en aquest context quan a l'any 1988, els bisbes de la Conferència Episcopal Tarraconense, van decidir l'obertura i erecció d'un Seminari Major Interdiocesà amb l'aprovació de la Santa Seu.

L'any 1992, amb l'arribada de seminaristes de nacionalitat Colombiana, alguns d'ells, completaren els estudis de filosofia i de teologia al mateix Seminari Diocesà d'Urgell. Mons. Joan Martí Alanis per encàrrec dels Bisbes de la Tarraconense en fou nomenat bisbe responsable fins l'any 2001 que, amb l'acord dels bisbes, passà el relleu a Mons. Joan-Enric Vives, que l'ha exercit fins a l'actualitat.

Al llarg d'aquestes tres dècades llargues, han estat Rectors del Seminari Diocesà: Mn. Josep M. Feixa Alòs, 1978 – 1985; Mn. Ramon Sàrries Ribalta, 1985 – 1994; Mn. Francesc Xavier Pares Saltor, 1994 - 2003; Mn. Jordi Coll Gilabert, 2003 - 2005; Mn. Ignasi Navarri Benet, des d’aquest any 2005.
20160313DiaSeminari